Odvěká rivalita mezi společnostmi Coca-Cola a PepsiCo přetrvává a formuje odvětví nealkoholických nápojů již více než sto let. Společnost Coca-Cola, která byla založena v roce 1892, předběhla společnost PepsiCo o šest let, když byla založena v roce 1898. V průběhu let spolu tito giganti tvrdě soupeřili a dokonce utvářely moderní marketing prostřednictvím nezapomenutelných kampaní, jako je “Pepsi Challenge”. Zatímco zpočátku měla Coca-Cola dominantní postavení, dnes je situace jiná. V celosvětovém měřítku se Pepsi může pochlubit lepším působením na sociálních sítích a příznivější náladou spotřebitelů, ale dosah společnosti Coca-Cola zůstává značný.
Zásadní otázka však zůstává: Který z těchto nápojových gigantů je lepší investiční volbou? Skutečnost, že Warren Buffett v 80. letech minulého století do Coca-Coly značně investoval a nadále ji udržuje jako významnou část svého portfolia dodává této úvaze váhu. Nyní zaujímá čtvrté místo v jeho portfoliu a tvoří téměř 7 %. Šli byste v Buffettových stopách a investovali do Coca-Coly, nebo dáváte přednost Pepsi?
Historicky převažuje Pepsi nad Coca-Colou v celkových výnosech, a to po dobu posledních 30 let, 10 let, 5 let, 3 let, 1 rok a dokonce i od začátku tohoto roku. Znamená to, že Pepsi je jednoznačně lepší, nebo se Coca-Cola pouze potýká s nešťastnou sérií? Abychom mohli vyvodit přesnější závěr, ponořme se do jejich nejnovějších zpráv o finančních výsledcích.
Poslední finanční výsledky
Společnost Coca-Cola na konci července překonala odhady zisku o působivých 8,3 %, přestože její tržby mírně zaostaly za očekáváním, ačkoli stále zaznamenaly chvályhodný 6,2% růst oproti předchozímu roku. Pro fiskální rok Coca-Cola očekávala růst tržeb v rozmezí 8-9 % a růst zisku v rozmezí 9-11 %. Očekává také solidní volný peněžní tok ve výši 9,5 miliardy USD, což je výrazné zlepšení oproti předchozímu roku, kdy činil 7,8 miliardy USD. Naproti tomu společnost Pepsi překonala odhady zisku (o 6,6 %) i tržeb (o 2,7 %) a oproti předchozímu roku vykázala pozoruhodný nárůst tržeb o 10,3 %. Společnost Pepsi navíc upravila svůj výhled směrem nahoru a nyní předpokládá 10% růst tržeb a 10% nárůst jádrového zisku na akcii, čímž překonala konsensus o 0,15 centů. Navzdory těmto pozitivním zprávám zaznamenala cena akcií společnosti Pepsi minimální pohyb a ve skutečnosti od té doby klesla o téměř 5 %.
Metriky ocenění
Při hodnocení základních ukazatelů a ocenění se obě společnosti jeví jako dražší. Coca-Cola má o něco nižší forwardový poměr PE bez GAAP na úrovni 22, zatímco Pepsi má 24. Společnost Pepsi se však může pochlubit lepšími růstovými očekáváními, což se odráží v jejím nižším poměru PEG 3 ve srovnání s 3,4 u společnosti Coca-Cola. Zatímco Coca-Cola má vyšší poměr ceny k tržbám na úrovni 5,6 oproti 2,7 u Pepsi, Pepsi má vyšší účetní hodnotu 13 oproti 9,6 u Coca-Coly.
Marže
Mírný rozdíl v ocenění vyplývá z rozdílů v ziskovosti a očekávání růstu. Coca-Cola se může pochlubit vyššími maržemi čistého a volného peněžního toku než Pepsi, což přispívá k jejímu vyššímu poměru ceny k tržbám. Pozoruhodné je, že marže společnosti Coca-Cola vykazovaly v posledních pěti letech větší stabilitu, což si získalo přízeň investorů. Přitažlivost stability je značná a často vede k tomu, že investoři jsou ochotni za ni zaplatit vyšší cenu.
Kapitálová struktura
Z hlediska tržní kapitalizace a zadlužení vykazují společnosti Pepsi i Coca-Cola nápadně podobné profily: tržní kapitalizace obou společností činí přibližně 250 miliard USD a zadlužení zhruba 44 miliard USD. Hlavní rozdíl je v hotovostních rezervách, kde Coca-Cola (15,7 miliardy USD) drží zhruba dvojnásobek hotovosti než Pepsi (6,45 miliardy USD). Společnost Pepsi však vynakládá vyšší úrokové náklady ve výši 600 milionů dolarů oproti 400 milionům dolarů společnosti Coca-Cola. I když tento rozdíl existuje, je poměrně malý. Zisk před úroky a zdaněním je u obou společností téměř totožný a činí 12,6 miliardy USD, což poskytuje dostatečné krytí úrokových plateb.
Návratnost pro akcionáře
Analýza toho, jak společnosti Pepsi a Coca-Cola vracejí hodnotu akcionářům, odhaluje pozoruhodný rozdíl. Společnost Pepsi byla obzvláště aktivní v odkupu akcií, což je strategie, kterou přijal i sám Warren Buffett. Za posledních deset let snížila společnost Pepsi počet svých akcií v oběhu z 1,53 miliardy na 1,38 miliardy, což představuje soustavné snižování v průměru o 1 % ročně. Naproti tomu společnost Coca-Cola odkoupila pouhá 2,2 % svých akcií. Za posledních pět let počet akcií společnosti Coca-Cola dokonce mírně vzrostl. Odkupy akcií často korelují s růstem ceny akcií, což potenciálně vysvětluje, proč cena akcií společnosti Pepsi překonala cenu akcií společnosti Coca-Cola.
Dividendy
Coca-Cola představuje atraktivnější dividendový výnos ve výši 3,2 %. Navzdory skromnému pětiletému růstu ve výši 3,4 % si Coca-Cola udržuje tradici každoročního zvyšování dividend od roku 1963. Ačkoli výplatní poměr činí 70 %, zůstává v přijatelných mezích díky finanční stabilitě společnosti Coca-Cola a očekávanému 10% tempu růstu zisku. Větší zaměření na zpětný odkup akcií by však mohlo být pro společnost Coca-Cola výhodné, protože by vedlo ke snížení celkové výše vyplácených dividend, což by umožnilo rychlejší růst dividend a zvýšení hodnoty pro akcionáře.
Naopak dividendový výnos společnosti Pepsi je o něco nižší a činí 2,8 %. Nicméně tempo růstu je dvakrát vyšší než u společnosti Coca-Cola a činí 6,9 %. Pepsi si také udržuje svou sérii zvyšování dividend již 50 let, čímž si zajistila místo mezi americkými dividendovými králi. Ačkoli výplatní poměr společnosti Pepsi činí 65 %, což je o něco méně než u společnosti Coca-Cola, neexistují žádné bezprostřední obavy ohledně bezpečnosti dividend nebo míry růstu. Pepsi zůstává finančně stabilní a udržuje si téměř 10% tempo růstu zisku.
Celkově lze říci, že nápadná podobnost mezi společnostmi Pepsi a Coca-Cola je nečekaná. Coca-Cola se může pochlubit vyššími a stabilnějšími maržemi, zatímco Pepsi vykazuje o něco rychlejší růst, větší nárůst dividend a agresivnější program zpětného odkupu akcií.
Technická analýza
Stručná technická analýza ukazuje, že Pepsi má výraznou výhodu. Na ceně akcií společnosti Pepsi je patrný konzistentní býčí trend, přestože v posledních čtyřech měsících zaznamenala nedávný pokles. Pozoruhodné je, že 100 denní jednoduchý klouzavý průměr působí jako silná podpora, přičemž Pepsi v září ještě neuzavřela pod ním. Naproti tomu společnost Coca-Cola se potýká s problémy, od května zažila 10% pokles a obchoduje se pod úrovní z doby před COVID. Na rozdíl od společnosti Pepsi postrádá Coca-Cola jasný vedoucí trend a vykazuje tzv. wedge pattern (cenový vzorec vyznačený sbíhajícími se čarami na cenovém grafu, jedná se o indikátor potencionálního zvratu). Možnost poklesu ceny Coca-Coly směrem k 200 dennímu jednoduchému průměru na úrovni 56 USD se zdá být pravděpodobná.
Cílové ceny
Osobní oceňovací modely odhadují férovou cenu Coca-Coly v rozmezí 61,5 až 68,4 USD, s výjimkou modelu Gordon Growth, který ji stanovuje na 50 USD. Při současné ceně 58 USD to naznačuje potenciální růst v rozmezí od 6 % do 18 %. Konsenzus Wall Street určuje cenu Coca-Coly na 69,7 USD, což naznačuje růst o 20,3 %, s vysokým cílem 76 USD a nízkým cílem 60 USD.
Naopak osobní oceňovací modely předpokládají, že spravedlivá cena Pepsi se bude pohybovat mezi 127,7 a 196 dolary, ačkoli model Gordon Growth se zdá být příliš optimistický s cenou 222 dolarů. Značný rozdíl vyplývá z nižší marže volných peněžních toků společnosti Pepsi, což způsobuje, že model diskontovaných peněžních toků dává férovou hodnotu téměř 30 % pod průměrem. Wall Street má příznivější výhled a stanovila pro Pepsi cílovou cenu 197,5 USD, což znamená 10% nárůst. Jejich spodní odhad činí 156 USD, což se těsně shoduje s osobním oceněním, zatímco horní hranice odpovídá projekci modelu Gordon Growth ve výši 220 USD.
Závěr
Lze říci, že trh se zdá být optimističtější, pokud jde o Pepsi než Coca-Colu, a to potenciálně díky vyšší míře růstu, lepším výsledkům a výraznému zpětnému odkupu akcií. Obě společnosti však postrádají významnou bezpečnostní rezervu pro nové investory. Zatímco Pepsi se z technického hlediska jeví jako atraktivnější, její fundamentální nadhodnocení vyvolává obavy. Na druhé straně Coca-Cola nabízí lepší ocenění, ale ani ona není bez problémů. Při rozhodování mezi těmito dvěma společnostmi musí investoři nakonec zvážit svou toleranci k riziku a své cíle. Za současného stavu nepředstavuje ani jedna ze společností ideální vstupní bod, pokud nedojde k výraznému poklesu ceny o přibližně 20 %.